Senin, 17 Maret 2014

SIDING NI SIBOLIS MAMBAHEN MADABUH



Bacaan : 1 Musa 2 : 16-17, 3 : 1 – 7
Ambilan Minggu 09 Maret 2014 
Malas uhur halani sadarion aima Minggu/Pesta Wanita sa GKPS. 
Ganup do inang sa GKPS sadarion mamestahon in. Tontu sedo pitah soal ulang tahun in tene, tapi das do hubani na manghamalaskon idop ni uhur ni Naibata na ‘membebaskon’ atap mamerdekahon inang humbani gomgoman ni dosa. Hinan terbatas botul do na boi ihorjahon inang baik i keluarga, i kuria age bani goluh i masyarakat marhitei larangan-larangan hubani pihak inang laho memeranhon suruhan ni Tuhan. Lang boi gabe pemimpin, lang boi gabe pandita, lang boi markarier, pakon na legan. Hinan hira haganup ‘peran’ do idominasi dalahi. Tapi halani torus do gereja itorangi Hata ni Naibata, gabe berubah do homa pemahaman pasal hajongjongan in. Anggo sonari ra hira ganup ma use boi ihorjahon inang, na sadokah on pitah boi iperanhon bapa (dalahi). Maningon riap do hita mangidah perubahan in sebagai bentuk idop ni uhur ni Tuhan na torus sedang berlangsung laho patalarhon arti sepenuhni haluahon ai hubani dunia on, aima ase sesama jolma on (age dompak na tinompa na legan) manggoluh ibagas hubungan na jenges. In do na ipestahon hita haganup sadarion, halani lambin buei ma hita on na mangarusi sura-sura ni Hata ni Naibata. Bani ambilan on hita mangulaki merenungkon hajongjonganta, parlahouta, bahkan sonaha Naibata paluahkon hita humbani dosa ampa akibat-akibatni. Tujuanni aima laho mangidah sonaha do tongon goluhta ilobei ni Naibata, ase boi lambin tunduk hita hubani HataNi ibagas goluh on.


2.                  Jolma on manggoluh i antara aturan ni Naibata pakon kebebasan na binereNi.
Anggo ibasa hita 1 Musa 1 : 28 – 29 tangkas do ijai isobut bahasa adong ibere Naibata do kuasa hubani jolma na tinompaNi ai  “Dob ai ipasu-pasu Naibata ma sidea, nini ma dompak sidea: Manggompari anjaha lambin manggargar ma hanima, goki hanima ma tanoh on anjaha patunduk ma in; rajai hanima ma dengke na i laut, manuk-manuk na i awang-awang, pakon sagala binatang na manjulur iatas tanoh on. Marsahap ma use Naibata: Hubere ma bennima sagala suan-suanan na marbatu bani sab tanoh on, ampa sagala hayu na marbuahkon buah na marbatu, ai ma gabe sipanganonnima.” Naibata mambere kebebasan sepenuhni hubani jolma laho manrajai anjaha ipasirsir Naibata do sipanganon na gabe gogoh bani jolma in ibagas goluhni. Tongon ibere Naibata do kebebasan bani jolma in, tapi sihol do homa Naibata ase jolma na tinompaNi in manggoluh ibagas aturanNi. Ase ulang jolma in na gabe naibata bani sesama na tinompa na legan, ibahen Naibata do homa aturan-aturan na maningon ibalosi jolma in. On ma na ibasa hita bani ambilan on “Dob ai ititahkon Naibata Jahowa bani jolma ai, nini ma: “Boi do panganonmu humbani ganup hayu na i pohon on, tapi anggo humbani hayu pambotohan ni na madear ampa na masambor in, seng bulih panganonmu; halani ijin ipangan ho hunjai, maningon matei do ho.” Na tangkas taridah humbani ‘titah’ in aima idop ni uhur ni Naibata na sihol mambere hagoluhan hubani jolma. Ipungkah do humbani ‘boi do panganonmu ganup….’ Tontu gambaran ni sibere-bere do on. Humbani sonin bueini sipanganon i taman eden, pitah sada do na so boi panganon. Ai lang na banggal do holong ni Naibata anggo sonai do? Tontu anggo adong sada larangan humbani sonin bueini kebebasan, adong do ijai maksud-maksud pengawasan ase totap adong hubungan na dear antara Sipanompa pakon na tinompa. Kebebasan ai lang dalam arti tanpa control, tapi justru ijon Naibata mambahen sada ‘batas’ na lang boi ilampaui jolma in. Tujuanni aima ase jolma in totap marhubungan pakon na manompa ia, aima Naibata. Titah ai mambahen jelas bahasa penentu ni hubungan sedo jolma, tapi Naibata sandiri do. Aima ase boi do iarusi hita bahasa ibahen Naibata ‘aturan main’ bani mungkahni, sasintongni sedo laho mambahen jolma on ‘terpenjara’ atap ‘terjerat’, tapi laho manjaga hubungan ai do ase totap adong anjaha dear ; hubungan Sipanompa pakon na tinompa anjaha ase taratur homa goluh sesama na tinompa. Age ronsi nuan, anggo adong aturan-aturan na ‘membatasi’ kebebasan ni jolma na manggoluh bani zaman on, adong do torus kaitanni ai hubani hubungan vertical (dompak Naibata) sonai homa hubungan dompak sesama na tinompa (horizontal), aima ase totap terjaga hubungan baik.

3.      Jolma hona siding ni sibolis, madabuh hu bagas dosa. 
Sedo ulog (sibolis) ai na gabe sikkam mabarbar (factor penyebab) ni jolma in madabuh hubagas dosa. Na iperanhon ulog ai aima ‘menggoda’ jolma in marhitei na ‘mempertanyakon’ hasintongan ni Hata ni Naibata marhitei hata : “Adong do nani ihatahon Naibata, na so bulih panganonnasiam humbani sagala buah ni hayu na i pohon on?”. Strategi ni ulog na ‘manukkun’ ai sihol ‘mananggali tali’ (mangharhari) persekutuan na dob irahut Naibata bani jolma on marhitei mantesting ; ibotoh jolma in adong Hata ni Naibata atap lang. Sibolis (ulog) mulai humbani na papeolhon aturan ni Naibata. Lang ongga ihatahon Naibata ‘na so bulih panganonnima..’ tapi justru anggo parentah ni Naibata aima ‘boi do panganonima haganup.. sobali…’. Tontu anggo lang dong pambotoh ni jolma in, urah mando sibolis in manguasai. Lang pala ‘pusing’ be sibolis in be parsedahon parsaoran ni Naibata pakon jolma, anggo ‘kosong’ do pambotoh ni jolma in pasal Hata ni Naibata. On ma strategi na parlobei. Aima ase porlu do adong pambotoh homa pasal Hata ni Naibata ase ulang urah ipapeol sibolis in pardalanan ni goluhta. Anjaha anggo ididah hita humbani balos ni si Hawa, taridah do adong ‘pergeseran’ ai sanggah jolma in mencoba diskusi pakon sibolis pasal larangan ni Naibata. Adong keinginan laho ‘pakoraskon’ larangan ni Naibata di hadapani ni ulog ai, hata na mangkatahon “Bulih do panganonnami humbani buah ni hayu na i pohon on; tapi anggo pasal buah ni hayu na i parsitongahan ni pohon on, ihatahon Naibata do: Ulang pangan hanima hunjai anjaha ulang jamah, ase ulang matei hanima.”. Jolma in mangorui anjaha manambah aturan ni Naibata. Ipamagou ma hata ‘ganup do boi..’ anjaha itambah homa hata ‘anjaha ulang jamah..’ adong kesan ijon bahasa na terjadi aima jolma in sihol pamagouhon arti holong ni Naibata marhitei na membatasi na ibere Naibata. Kesan na mangihut aima jolma in domma mulai memperberat Hata ni Naibata marhitei na manambahi ‘ulang jamah’. Ijon ma taridah bahasa jolma in domma mulai masuk hubani jerat ni sibolis. Jolma (si Hawa) mulai ragu bani idop ni uhur ni Naibata anjaha mulai mangidah Naibata ai sebagai Naibata na ‘kejam’ bani aturanNi. Mambuka parsahapan pakon sibolis ternyata mangubah pandangan ni jolma in pasal hasintongan ni Hata ni Naibata. On ma bonani jolma in madabuh hubani siding ni sibolis.

4.      Sihol ni uhur doskon Naibata mamboan hubani hamateian.
Sanggah adong pandangan ni jolma in bahasa Naibata mamarentah marhitei disiplin na koras (penekanan hubani laranganNi), ijai ma sibolis homa menawarhon solusi pasal aha na na ihabiari jolma in humbani aturan ni Naibata ai. Nini ma use : ‘Seng tongon matei nasiam, tapi ibotoh Naibata do, anggo ipangan nasiam hunjai, gabe buha ma matanasiam, doskon Naibata ma nasiam mambotoh na madear pakon na masambor.’. Terjadi ma pemutarbalikan makna ni aturan ni Naibata. Naparlobei, ‘seng tongon matei nasiam..’ tontu sada hal na iharapkon ma on. Napaduahon, adong tawaran ‘gabe buha ma mata nasiam, doskon Naibata ma nasiam..’. Lambin buha ma mata ni jolma in bani pambobai ni sibolis ai, halani sonin ma jengesni na itawarhon. Gabe lupa ma bani Naibata halani adong na menawarhon na status na baru na lobih banggal, aima doskon Naibata. Sihol ni uhur doskon Naibata pe marbanggal ma bani hadirionni jolma in. Sihol ni uhur aima use na mendominasi (manguasai) langkahni jolma in, mubah ma homa age pangidah ni jolma in. On taridah humbani ayat 6 na mangkatahon : “Inonoi naboru ai ma, dear do buah ni hayu ai panganon, jenges idahon anjaha siharosuhkononkon, halani boi papentarhon; jadi ibuat ma buahni, ipangan ma, ibere ma homa paramangonni na rap pakonsi ai, gabe ipangan ma.” Marhitei mata ni sandiri mando use jolma in mangarusi goluhni, lang be marguru hubani aturanNi Naibata. Ra gati do sonon goluhni jolma ; mardalan bani goluh on pitah mamakei pangidahni sandiri halani adong ambisi sihol dos songon Naibata. Dobni, na ididah pitah hinajenges ni dunia on. Anggo mangidah larangan atap aturan ni Naibata domma pitung (ipapitung sibolis) matani. Pandangan na sonai patubuhkon tindakan na bertentangan bani Hata ni Naibata. Ibuat anjaha ipangan si Hawa ma sonai homa paramanongni dob ijalo, ipangan ma homa. On ma puncakni panlanggaronni jolma in dompak aturannni Naibata.  Akibat ni haganupan ai, gabe buha ma mata ni jolma in pasal dirini na dob madabuh hubagas dosa ; domma ididah sidea na talanjang sidea. Mulai ma rasa maila, adong ketidakdamaian, adong ma kegelisahan, adong ma saling menyalahkon, pnl. Domma talar hahurangan ni nasada hubani na legan. Marhorja ma biak-biak na manuju hu hamateian ai.

5.      Hita haganupan, haganupan do hita sipardosa anjaha dosa ai sedo sesuatu na berdiri di luar ni hajolmaonta, tapi ibagas dirini jolma in do ai melekat. Halani bonani pe sedo hun darat tapi humbagas dirini jolma in do aima sihol ni uhur laho dos songon Naibata (sipanompa). Lang porlu hita marsidalian be ise do parlobei mardosa, dalahi atap naboru, haganup do hita sipardosa. Tapi domma itobus Kristus in hita humbani gomgomanni dosa ai. Tontu na domma ipaluah, porlu do sadar homa bahasa ronsi sonari sai na sihol ope sibolis in pakahouhon hita. Buei tawaran-tawaran na ipasirsir sibolis sonari. Lang pitah i tiga, tapi i gareja pe ra do isidingi hita. Halani ra do nini sada inang sanggah manangar ambilan ; eda..eda.. hona si si anu tene bani ambilan ni Pandita ai… Tuhan maarsahap, hape uhurni menyudutkon hasoman. Buei ope homa tawaran-tawaran na legan, sanggah sosak hita ijai ma ra porlu banta jalan pintas (age lepak) as alma maluah, nini hita. Hape domma magou. Pae-pae hita, ijon pe sonari adong do sidingni sibolis da laho parsedahon parsaoranta pakon Naibata sonai age parsaoranta samah hita. Ase marhitei ambilan on ipagolpa do hita ase ulang gabe ikuasai sibolis in goluhta. Halani ijin hita mambere diri hubani ‘arahan’ ni sibolis, ijai ma cara pandangta pasal goluh on tartuju hubani dirinta pakon sura-suranta tumang, lang be pasangapkon Naibata. Ase marhiteihon pestata homa sadarion, boi lambin ipadear hita ‘hubungan’ dompak Naibata age dompak sesama itongah-tongah ni keluargata bei, bani kuria age masyarakat pe. Selamat Minggu Wanita ma… Amen

Pdt.Aman Saud Purba

Tidak ada komentar:

Posting Komentar